تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/06 - 10:16
کد خبر: 505909

نگاهی بر تازه‌ترین آمارها از نرخ تورم در سال جاری؛

تداوم روند کاهشی تورم/ در معیشت خانوارها تغییر ایجاد می‌شود؟

تداوم روند کاهشی تورم/ در معیشت خانوارها تغییر ایجاد می‌شود؟

بانک مرکزی نیز هدف گذاری تورمی امسال را رسیدن تورم به کانال ۲۰درصدی اعلام کرده است که به نظر می رسد در صورتی که تورم در ادامه سال وضعیتی مشابه با دو ماه اخیر را تجربه کند رسیدن به این هدف برای بانک مرکزی امکان پذیر نباشد با این حال بررسی وضعیت متغیرهای پولی نشان می دهد اوضاع کلی متغیرهای پولی نسبتا رو به بهبود است و این موضوع در ادامه راه سیاستگذاری پولی می تواند اثر مثبتی بر وضعیت کشور داشته باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس آمارهای انتشاری مرکز آمار، تورم ماهانه در هر دو ماه آغازین امسال بیش از ۲ درصد بوده است این در حالیست که بانک مرکزی هدف گذاری تورمی امسال را رسیدن تورم به کانال ۲۰ درصدی اعلام کرده است براین اساس برخی از مدافعان سیاست های بانک مرکزی معتقدند که آمار تورم اردیبهشت ماه می تواند نوید بخش ورود تورم به کانال ۲۰ درصدی باشد موضوعی که به گفته کارشناسان ،رسیدن به این محدوده غیر ممکن نیست و می تواند عملیاتی شود اما باید درسفره مردم و هزینه های معیشت آن ها نیز این اعداد و ارقام کاهشی به صورت واقعی لمس شود.

سیر نزولی تورم 

️بر این اساس تورم کالاها از ۶۸.۴درصد در ابتدای سال گذشته با کاهش ۴۵.۴ واحد درصدی به ۲۳درصد رسیده که باعث افت ۲۴.۵ واحد درصدی تورم کل در این بازه زمانی شده است. ️توجه به این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که تداوم کاهش تورم در ماه‌های آتی مستلزم کنترل تورم بخش خدمات است و ادامه روند فعلی می‌تواند مانع مهمی در مسیر کاهشی تورم باشد. ️تورم اجاره هم که با ۳۳.۶درصد بیشترین سهم از تورم خدمات و تورم کل را دارد، همچنان صعودی بوده و به ۴۳درصد رسیده است.

با توج به اینکه تورم ماهانه فروردین ماه طبق اعلام مرکز آمار، ۲.۶ درصد و تورم ماهانه اردیبهشت ماه برابر با ۲.٨ درصد بوده است. در صورتی که روند تورم ماهانه در ماه های آینده مشابه این دو ماه باشد و نرخ تورم ماهانه ۲.۵درصد در نظر گرفته شود، تورم نقطه به  نقطه در پایان سال به ۳۴.۴۵درصد می رسد، که حتی از تورم ۳۲.۲درصدی اسفندماه ۱۴۰۲ نیز بیشتر است.

بانک مرکزی نیز هدف گذاری تورمی امسال را رسیدن تورم به کانال ۲۰درصدی اعلام کرده است که به نظر می رسد در صورتی که تورم در ادامه سال وضعیتی مشابه با دو ماه اخیر را تجربه کند رسیدن به این هدف برای بانک مرکزی امکان پذیر نباشد با این حال بررسی وضعیت متغیرهای پولی نشان می دهد اوضاع کلی متغیرهای پولی نسبتا رو به بهبود است و این موضوع در ادامه راه سیاستگذاری پولی می تواند اثر مثبتی بر وضعیت کشور داشته باشد.


در این راستا کامران ندری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر و در شرایط امروز تورم می تواند به کانال ۲۰ درصد برسد اما این عدد بالایی برای تورم است و فشار هزینه های زندگی بر دوش مردم خصوصا قشر کارمندان دولت ،کارگران و مستمری بگیران بیشتر است چراکه هنوزتورم سال قبل را نتوانسته اند ترمیم کنند و تورم امسال فشار را دوچندان کرده است.

وی افزود: البته روند کاهشی تورم اتفاق مثبت و خوبی است اما نباید این نکته را فراموش کرد که مردم تحت فشار قرار دارند و از نگاه مردم چنین کاهشی احساس نمی شود و تنها یک عدد است چراکه این عدد باید در معیشت مردم احساس شود و این هزینه ها با توجه به درامدی که بخش عمده جامعه دارند بسیار هزینه های بالایی است و نمیتوان فشار را منکر شد.

به گفته نذری بر این اساس وعده بانک مرکزی مبنی بر رسیدن تورم به محدوده کانال ۲۰ تا ۳۰ درصد غیر ممکن نیست ، اما نسبت به میانگین بلند مدت و میانگین نرخ تورم قبل از سال ۹۷ عدد بالایی است اما باید این اعداد و ارقام در معیشت و هزینه های جاری زندگی مردم خصوصا قشر متوسط و ضعیف جامعه احساس شود. به نظر می رسد در صورتی که تورم در ماه های متوالی وضعیتی مشابه با دو ماه اخیر را تجربه کند رسیدن به این هدف برای بانک مرکزی امکانپذیر نبوده و یا حداقل سخت خواهد بود.

تورم دوازده ماهه و نقطه به نقطه 

بر اساس آخرین آمار، تورم دوازده‌ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۳۷.۳ درصد در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۱.۲ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ کاهش یافته که موید کاهش ۶.۱ واحد درصدی نرخ تورم شاخص بهای تولیدکننده در این مقطع است.

.

در همین راستا تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش از ۴۰.۷ درصد در فروردین ۱۴۰۲ به ۲۳.۸ درصد در فروردین‌ماه سال جاری رسیده است. بررسی تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمت» در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از کاهش تورم نقطه به نقطه هر دو گروه اختصاصی «کالا» و «خدمت» به ترتیب از ۴۱.۰ و ۴۰.۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به ۲۰.۶ و ۳۱.۴ درصد در فروردین سال ۱۴۰۳ است.
تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به ۱.۳ درصد رسید. بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» نیز حاکی از تحقق تورم ۲.۱ درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت ۶۵.۷ درصد) با سهم از تورم ۱.۴ واحد درصد و تورم ۰.۴- درصدی خدمات (ضریب اهمیت ۳۴.۳ درصد) با سهم از تورم ۰.۱- واحد درصد می‌باشد.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مبادله ۲۳۸ میلیارد تومان برق در بورس انرژی
۹ مسئول دیگر در ستاد سعید جلیلی منصوب شدند
مخبر با حمید نوری دیدار کرد
آیت الله «مکارم شیرازی» به بیمارستان منتقل شدند
پخت ۵۰ هزار پرس غذای نذری طی روز عید غدیر در دره شهر
اقامه نماز باشکوه عید قربان در حرم امیرالمومنین(ع)
حجت الاسلام حاج علی اکبری: مشارکت حداکثری انسجام و قدرت ملی را افزایش می‌دهد
آماده‌باش اتمی ناتو علیه روسیه و چین
اراده ایران برای کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها
یک نظامی اسرائیلی دیگر پس از بازگشت از جنگ غزه خودکشی کرد
زاکانی: شفافیت اصل اول بازار سرمایه است
اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ آغاز می‌شود
تا کنون هزاران کودک در غزه جان باخته‌اند
جان باختن ۱۴ تن از حجاج اردنی در مکه
بلینگام نسخه بازی خاص خودش را دارد
دیگر نمی‌توانیم به جنگ غزه ادامه دهیم
تشدید حملات حزب‌الله ما را به درگیری گسترده‌تر می‌کشاند
افشای یک اتفاق باورنکردنی در پاداش کارلوس کی‌روش!
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top